Norges Rytterforbund ønsker at alle skal ha de nødvendige basiskunnskapene før de konkurrerer og det arrangeres derfor Grønt Kort(GK) kurs i hele Norge. En rytter må ha GK for å kunne løse rytterlisens og starte på utvidet klubbstevner og oppover. Man trenger ikke Grønt Kort for å delta kun på klubbstevner, men det anbefales likevel at man tar GK.

Kurset har en varighet på ca 10 timer som inkluderer både teori og praktisk utførelse. Kurset vil gå over 2 eller flere dager. Nedre aldersgrense for å delta på Grønt Kort kurs er 8 år. Er rytter under 16 år må foresatte være med. Som deltaker skal du gjennom følgende temaer i løpet av kurset:

• Reglementskurs
  • Kurs i sikkerhet og hestekunnskap
  • Praksis i stallen
  • Ridedel hvor du testes i ridning (kjøring) og håndtering av hest

Alle som går på kurs må ha Grønt Kort-boken. Den selges i Idrettsbutikken, der kan man også kjøpe KR I – Konkurransereglementet. Det står i kursinvitasjonen om du må skaffe den selv eller om kursarrangøren har den. Se mer under http://www.rytter.no/stevnesta...